קונצרט בשידור חי ברדיו, יצירה קשה לביצוע של רון ויידברג שאורכה כ40 דק', הסרנדה התובענית של צ'ייקובסקי, ושלושה קונצרטים ברציפות. ולמרות כל הקשיים – היה פרוייקט מוצלח ביותר, והתגובות מחממות את הלב.

הנה דברים שנכתבו על-ידי ד"ר שחר לאודון בדה-מרקר

"אנסמבל סולני תל אביב, המציין החודש עשור להקמתו, מפיח צלילים של רוח צעירה, חיה ותוססת באולמות הקונצרטים. האנסמבל, שכבר הופיע בבימות מרכזיות בעולם, מורכב רובו ככולו מנגנים צעירים ומוכשרים, בגילאי ה-20 וה-30 לחייהם ותחת שרביטו של המנצח ומנהל התזמורת, ברק טל, הם מרעננים את ז'אנר המוזיקה הקלאסית.

אנסמבל סולני תל אביב                             צילום: שחר לאודון ©

 

רוח הנעורים לא שמורה לנגני האנסמבל בלבד. כך למשל, בקונצרט שנערך בתחילת החודש במרכז הבמה בגני תקווה, אירח האנסמבל סולנים צעירים מוכשרים נוספים: דניאל אסקרוב, אור פוסטי והרן מלצר, שביצעו בווירטואוזיות מרשימה, יצירות מאת מנדלסון, צ'ייקובסקי, פגניני ורוסיני.

הרן מלצר מנגן פגניני על מיתר אחד בלבד        צילום: שחר לאודון ©

בקונצרט נוסף, שנערך אף הוא החודש, הפעם במרכז ענב בתל אביב, ליווה האנסמבל את דואו הפסנתרנים, סיוון סילבר וגיל גרבורג. הקונצרט, ביצע בהצגת בכורה עולמית את יצירתו של המלחין, רון וידברג (Ron Veidberg), את הקונצ'רטו הבלתי-גמור של פרוקופייב. יצירה זו היא פרי השיתוף של זוג הפסנתרים עם וידברג, אליו הביאו את יצירתו של פרוקופייב, יצירה קטועה שוידברג לקח כפרויקט אישי להשלימה. ו-וידברג שזר את טביעות אצבעותיו במיומנות ביצירה זו, כך שניתן להבחין היכן עובר הגבול בין פרוקופייב, מלחין המוכר דרך יצירותיו, "פטר והזאב", "לויטנט קיג'ה" (שזכה לעיבוד של סטינג) ו"רומיאו ויוליה", לבין קולו של וידברג, אולם לעתים ההבדל מיטשטש והקולות מתערבלים. כפי שוידברג אומר על היצירה: "גם כשאני כותב מוסיקה עצמאית, רוחו של פרוקופייב מרחפת מעליה. על כן אני מציע להאזין ליצירה כאילו היא חוברה כולה בידי מלחין אחד (ולא משנה מי משנינו)."

התזמורת, הפסנתרנים ו-וידברג      צילום: שחר לאודון ©

זוג הפסנתרנים ביצע את היצירה היפה והמורכבת, אך מעט כבדה עבור פתיחה של קונצרט, וסיים בהדרן בצורה מושלמת ומרהיבה לא פחות. הקונצרט נמשך עם סיבליוס הקצרצר והרומנסה הרומנטית של צ'ייקובסקי, שתיהן בוצעו בחינניות ובטון נכון. הקונצרטים נערכים, אגב, לכבודה של המוזיקאת והפסנתרנית, אסתר בלשה ז"ל.

רוח צעירה נושבת בהיכלי הקונצרטים    צילום: שחר לאודון ©

ב-29 לחודש, ייערך קונצרט מיוחד. האנסמבל יציין עשור להקמתו בקונצרט חגיגי בתיאטרון גשר עם יוני רכטר וסולנים מובילים ששיתפו איתו פעולה לאורך השנים, כסרגיי אוסטרובסקי, גיא בן ציוני, צביקה פלסר, מתן פורת, חן הלוי. בתוכנית יצירות מאת מוצרט, כמו הסימפוניה ה-40 וה-25 הידועות, וובר ובטהובן ושירים של יוני רכטר בעיבודים תזמורתיים. מומלץ."

בינתיים, מחר מתחיל פרוייקט אחר, שלשמחתי הרבה אני לא משתתף בו, כי אחרת לא הייתי יכול להכין את הגאלה. בפרוייקט הזה האנסמבל ינגן בהובלתו של הכנר הראשי שלנו מתן דגן, וללא מנצח – קונצ'רטי שונים של באך עם סולנים מתוך האנסמבל, וכן סויטה למיתרים של טלמן וקונצ'רטו למיתרים של ויולדי. הקונצרט יתקיים בשבת הקרובה בצוותא תל-אביב ואח"כ בתחילת ינואר בכפר-שמריהו ובטבריה. הסולנים יהיו מתן דגן, הדס פבריקנט וטלי גולדברג בכינורות, ותמר ענבר באבוב.

בזמן שהאנסמבל עסוק בהכנות לקונצרט באך, אני עסוק בהכנות לגאלה ב29.12, ואלה הכנות אינסופיות: תכנייה גדולה ומהודרת לקונצרט, מארז תקליטורים עם מיטב ההקלטות של האנסמבל בעשר שנותיו, סרטונים על האנסמבל שיוקרנו בין היצירות בקונצרט, שתי תזמורות ילדים מחיפה ואחת מגבעתיים שמצטרפות לאנסמבל (ועם כל אחת מהן אני עושה חזרות בנפרד), ענייני הפקה, מוזמנים, כרטיסים, שיווק ועוד מיליון דברים שצריך להספיק בזמן הקצר שנותר עד הקונצרט.

עדכונים נוספים ממפרוייקט באך ומההכנות לגאלה – בימים הקרובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *